ANALISIS KESALAHAN SISWA MA DALAM PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA REALISTIK MATERI BARISAN ARITMATIKA DAN GEOMETRI
DOI:
https://doi.org/10.35897/intaj.v7i2.1041Keywords:
student error analysis, realistic mathematics, arithmetic, geometryAbstract
This study aims to investigate students' errors in solving realistic mathematics problems involving arithmetic and geometric sequence materials. This study needs to be done to find out what mistakes students are making so that it can help discover answers to reduce the incidence of comparable errors in studying. The descriptive method with a qualitative approach is the research methodology used in this study. Three students acted as research participants. The data analyzed came from a written test in the form of an essay consisting of five essay questions. The data analysis conducted in this study is a qualitative data analysis consisting of data reduction, data presentation, and conclusions.
Downloads
References
Annisa, R. & Kartini K. (2021) “Analisis Kesalahan Siswa Dalam Me-nyelesaikan Soal Barisan dan Deret Aritmatika Menggunakan Taha-pan Kesalahan Newman”, dalam Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, Vol. 05 No.1 (2021), hlm. 522-532.
Febriyanti, C., & Ari I. (2017) “Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masa-lah Dengan Pembelajaran Matematika Realistik”, dalam Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, Vol. 6 No.1 (2017), hlm 31-41.
Handayani, T., Hartatiana, Muslimahayati (2020) “Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Barisan Dan Deret Arit-matika”, dalam Jurnal Pendidikan Matematika, Vol. 4 No. 2 (2020), hlm. 160-168.
Ifati, T. N (2021) “Pembelajaran Realistic Mathematics Education (Rme) Secara Daring pada Materi Barisan dan Deret”, dalam Jurnal Guru Dikmen dan Diksus, Vol. 4 No.2 (2021), hlm. 137-148.
Jannah, U. R., & Towafi (2020) “RealisticMathematicEducation pada Barisan dan Deret Aritmetika Berbasis Kehidupan Islami Pondok Pesantren”, dalam JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), Vol. 5 No. 1 (2020), hlm. 165-174.
Luruk, A. A., Hermina D., Justin E. S. (2022) “Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Aritmatika Sosial”, dalam Jurnal Pendidikan Matematika Undiksha, Vol. 13 No.1 (2022), hal. 56-62.
Santi, I., Maimunah., Y. Roza (2019) “Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Smk pada Materi Barisan dan Deret di Kota Pekanbaru”, dalam Jurnal Derivat, Vol. 6 No. 2 (2019), hlm. 95-106.
Saragih, R. M. B., & Yumira S. (2021) “Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Melalui Pendekatan Matematika Realis-tik”, dalam FARABI Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, Vol. 4 No. 2 (2021), hlm. 189-196.
Silaban, A. M., Simbolon, K., & Lumbantoruan, J. H. (2022) “Kesulitan Siswa da-lam Memecahkan Masalah Barisan dan Deret Aritmatika”, dalam Bril-lo Journal, Vol. 1 No. 2 (2022), hlm. 95-101.
Siregar, R., & Lubis, S. N. (2022) “Analisis kemampuan penalaran matematis siswa dengan pendekatan realistic mathematics education pada ma-teri barisan dan deret”, dalam Journal of Didactic Mathematics, Vol. 3 No. 2 (2022), hlm. 51-60.
Sugiyono (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alphabet.
Zebua, V. Rahmi, R., Yusri (2020) “Analisis Kesalahan Siswa dalam Me-nyelesaikan Soal Barisan dan Deret Ditinjau dari Kemampuan Pema-haman Konsep Matematis”, dalam Jurnal Lemma: Letters Of Mathe-matics Education, Vol. 6 No. 2 (2020), hlm. 122-133.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 tika septia, M Misbahul Kiromi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.