IMPLEMENTASI PERMAINAN ULAR TANGGA DALAM MELATIH KEMAMPUAN MENGHAFALAN MATERI AGAMA UNTUK ANAK USIA DINI DI TPQ NURUL ISLAM DESA KEPATIHAN TIRTOYUDO-MALANG

Authors

  • Ucik Fitri Handayani Institut Agama Islam (IAI) Al-Qolam Malang
  • Anggita Oktaviana Putri Institut Agama Islam (IAI) Al-Qolam Malang

DOI:

https://doi.org/10.35897/juraliansipiaud.v3i1.741

Keywords:

Permainan Ular Tangga, Melatih , Hafalan Agama

Abstract

Islamic religious of education plays an important role in children's lives from an early age. However, in reality there are some children who have not memorized short letters and have not understood the religious materials that have been studied. This study aims to train children to read and memorize letters and religious material through the game of snakes and ladders so that they can be practiced in daily life and to foster children's learning motivation in memorizing letters and religious materials that have been studied. The research was carried out on 25 children at the TPQ Nurul Islam in Kepatihan Tirtoyudo Village. Qualitative research method (cassus study) Data collection is done through observation and interviews. The results showed that the game of snakes and ladders can train and motivate children in learning religion and memorizing short letters in a more fun way. In addition, the application of the snake and ladder game method is followed by PAUD age children enthusiastically and happily

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baharun, H. (2016). Pendidikan Anak Dalam Keluarga: Telaah Epistemologis. Probolinggo : IAI Nurul Jadid Jurnal Pedidikan 3(2):96–107.

Bahri. S, Amirudin, and Muzaki,I.A (2021). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Keluarga Dan Masyarakat. Jawa barat : Universitas Singaperbangsa Karawang. Al-Yasini: Jurnal Keislaman, Sosial, Hukum Dan Pendidikan 6(2):149–57.

Fahmi, Nahdi.M and Susanto, S. (2018). Implementasi Pembiasaan Pendidikan Islam Dalam Membentuk Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar. Ngawi : STKIP Modern Ngawi Pedagogia : Jurnal Pendidikan 7(2):85–89.

Fransisca, R. Wulan. S. and Supena. A. (2020). Meningkatkan Percaya Diri Anak Dengan Permainan Ular Tangga Edukasi. Jakarta : Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 4(2):630–38.

Moleong Lexy.J., (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Nasruddin, M. Sriwinarsih, E. Rukhiyah, Y. Supriyanti, and Khasanah. N. (2021). Pengaruh Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Terhadap Perilaku Anak Di Rumah Studi Kasus TK Aisyiyah 5 Kota Magelang. Universitas Cokroaminoto Yogyakarta. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 6(1):75–88.

Nelliraharti, and Suri.M. (2020). Sosialisasi Penggunaan Media Pembelajaran Permainan Ular Tangga Untuk Melatih Kemampuan Agama Anak Di TPA Baitul Munawwarah Gampong Tibang Banda Aceh. Universitas Ubudiyah . Jurnal Pengabdian Masyarakat 2(1):14–20.

Rahmadiani, Septiananda. (2018). Penerapan Permaian Ular Tangga Sebagai Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di SMP Negeri 13 Palembang. Skripsi : Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang.

Retnasari. L, Suyitno, and Hidayah.Y. (2019). Penguatan Peran Taman Pendidikan Al-Quran (TPQ) Sebagai Pendidikan Karakter Religius. Yogyakarta : Universitas Ahmad Dahlan Jurnal SOLMA 8(1):32–38.

Septriyeni, Nindi. I, Zulhaini, and Mailani.I (2021). Pengaruh Perilaku Bermain Game Online Terhadap Agama Islam Di SMP Satu Atap Desa Serosah Kecamatan Hulu Kuantan. Riau : Universitas Islam Kuantan Singingi. JOM FTK UNIKS 2(2):44–50.

Setiawati.E, Desri, and Solihatulmilah.E. (2019). Permainan Ular Tangga Dalam Mengingkatkan Kemampuan Moral Anak. Banten : STKIP Setia Budhi Rangkasbitung. Jurnal Petik 5(1):85–91.

Published

2022-05-24

How to Cite

Fitri Handayani, U. ., & Oktaviana Putri, A. . (2022). IMPLEMENTASI PERMAINAN ULAR TANGGA DALAM MELATIH KEMAMPUAN MENGHAFALAN MATERI AGAMA UNTUK ANAK USIA DINI DI TPQ NURUL ISLAM DESA KEPATIHAN TIRTOYUDO-MALANG. JURALIANSI: Jurnal Lingkup Anak Usia Dini, 3(1), 1–7. https://doi.org/10.35897/juraliansipiaud.v3i1.741