PENERAPAN MEDIA PEMBELAJARAN CROSSWORD PUZZLE (TEKA-TEKI SILANG) UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN BELAJAR SISWA KELAS VII MATA PELAJARAN PPKN DI SMP NEGERI 1 BATU
Keywords:
learning, crossword puzzle, learning activenessAbstract
The learning process for Pancasila Education is currently still carried out using the convensional method. This causes boredom in students when the teaching and learning process takes place. The purpose of this study is to describe the application of crossword puzzle game media, and to determine the effect of student learning activeness using crossword puzzle game media. This study used a Classroom Action Research design. Implementation of this class action using two cycles. The results showed that in the first cycle students were still lacking in responding and being active in the learning process. The average activeness of class VII students is 50.98% and is included in the medium criteria. Several changes were made in cycle II. The results showed an increase in cycle II. The average class VIII student activity is 75.5%. This percentage can be categorized in the high criteria.
Downloads
References
Amalia, N. H., & Hidayat, N. (2018). Penggunaan Media Teka-Teki Silang (Crossword Puzzle) Dalam Meningkatkan Kemampuan Baca Tulis Kosakata Bahasa Arab Peserta Didik Kelas. AL-BIDAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar Islam Volume, 10(1), 119–134.
Ambarjaya, B. S. (2012). Psikologi Pendidikan & Pengajaran Teori dan Praktik. Yogyakarta: CAPS (Center of Academic Publishing Series).
Anam, M. S., & Sayono, J. (2022). Pengembangan Media Kuis Interaktif Berbasis Wondershare Quiz Creator di MA Ma ’ arif 7 Sunan Drajat Kabupaten Lamongan. Jurnal Kewarganegaraan, 6(4), 7417–7427.
Annisa, M., & Marlina, L. (2014). Teaching Writing Descriptive Text By Using Crossword Puzzle for Second Grade of Junior High School Students. Jelt, 2(2), 170–177.
Arikunto, S. (2002). Metodologi Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Arsyad, A. (2002). Media Pembelajaran. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Cabana, L. (2020). Peningkatan Penguasaan Kosakata Melalui Crossword Puzzle Pada Peserta Didik Kelas Vii C Smp Negeri 3 Demak Semester Genap. Orbith, 16(3), 161–170.
Djaali. (2008). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Febriyanti, E., & Mayarni. (2022). Pengaruh Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Crossword Puzzle Berbantuan Media Flip Book Terhadap Keaktifan Belajar IPA Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 10(4), 816–832. https://doi.org/10.24815/jpsi.v10i4.26281.
Hamalik, O. (2012). Perencanaan Pembelajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Jakarta: Bumi Aksara
Hamdani. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.
Hidayat, H., et al. (2020). Peningkatan Kualitas Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar Kelas Tinggi dengan Menggunakan Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Crossword Puzzle. JEMARI (Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah), 2(1), 30–39. https://doi.org/10.30599/jemari.v2i1.583.
Huda, M. (2013). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Kemmis, S., & McTaggart, R. (1988). The Action Research Planner. Victoria: Deakin University Press.
Mulyasa, E. (2012). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosadakarya
Purwaningsih, S. (2019). Permainan Crossword Puzzle untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar PKn Materi Sumpah Pemuda pada Siswa Kelas III SDN 1 Sidowayah Polanharjo Klaten …. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia): Jurnal Ilmiah …, (2), 314–328. Retrieved from https://jurnal.uns.ac.id/jpi/article/view/46437.
Rahmah, L. A., & Dewi, R. M. (2016). Penerapan Media Pembelajaran Crossword Puzzle untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi pada Kompetensi Dasar Konsep dan Pengelolaan Koperasi Kelas X IIS 2 Di SMA Negeri 1 Driyorejo Gresik. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 4 No 3(3), 1–10.
Rakhma, I. S., et al. (2017). Pengembangan Magic Crossword Puzzle Sebagai Media Pembelajaran Ipa Untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(1), 69–77. https://doi.org/10.24176/re.v7i1.1817.
Ramadhania, S., & Yamin, Y. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Crossword Puzzle Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar Kelas II. Jurnal Educatio, 8(3), 960–965. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i3.3042.
Silberman, M. (2013). Pembelajaran Aktif: 101 Strategi untuk Mengajar Secara Aktif (B. Sarwiji, ed.). Jakarta: PT Indeks.
Siti Nurjanah, & Sumarmi. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Teka-Teki Silang (Tts) Pada Pembelajaran Tematik Tema Cita-Citaku Kelas Iv Di Mi Al Busyro. PREMIERE : Journal of Islamic Elementary Education, 2(1), 31–42. https://doi.org/10.51675/jp.v2i1.85.
Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Suparlan. (2019). Teori Konstruktivisme dalam Pembelajaran. Islamika: Jurnal Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 1(2), 79–88. https://doi.org/10.36088/islamika.v1i2.208
Suprijono, A. (2013). Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Suryosubroto. (2009). Proses Belajar Mengajar Di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.
Syofiani, S., et al. (2019). Peningkatan Keterampilan Berbahasa Siswa Melalui Pemanfaatan Media Teka-Teki Silang: Menciptakan Kelas Yang Menyenangkan. Ta’dib, 21(2), 87–97. https://doi.org/10.31958/jt.v21i2.1232.
Thobroni, M. (2017). Belajar & Pembelajaran: Teori dan Praktik (M. Sandra, ed.). Yogyakarta: AR-Ruzz Media.
Warsono, & Hariyanto. (2013). Pembelajaran Aktif. Bandung: PT Remaja Rosadakarya.
Wasgito, M. A., & Setiadarma, W. (2014). Pengembangan Media Permainan Edukatif Teka-Teki Silang ( Tts ) Dalam Proses Pembelajaran Siswa Kelas Vii Smp Negeri 2 Kalianget. Jurnal Pendidikan Seni Rupa, 2(3), 36–43. Retrieved from https://media.neliti.com/media/puublications/247558-pengembangan-media-permainan-edukatif-te-f23d68a2.pdf.