PROBLEMATIKA PESERTA DIDIK MTs.NU NGANTANG DALAM IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN JARAK JAUH

Authors

  • Ainiatul Mualimah Universitas Islam Malang
  • Moh Eko Nasrulloh Universitas Islam Malang
  • Lutvi Martha Ayunda Universitas Islam Malang

DOI:

https://doi.org/10.35897/jurnaltinta.v3i1.599

Keywords:

Teaching and learning process, pendemic covid-19

Abstract

The purpose of this article is to identify obstacles in the teaching and learning process carried out online in MTs NU Ngantang, where the teaching and learning process is carried out at home due to the Covid-19 epidemic. An obstacle to the teaching and learning process carried out at home is not only experienced by students, but also by educators and parents alike. There are obstacles for students because some students still do not understand using internet technology including facilities that are not available. There is an obstacle that is troubling parents, namely the increased expense of expenses due to internet quota costs. Constraints for teachers because they have to communicate and coordinate with parents, other teachers, and the principal without face to face

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amien, Mappadjantji. 2005. Kemandirian Lokal: Konsepsi Pembangunan, Organisasi, Dan Pendidikan Dari Perspektif Sains Baru. Gramedia Pustaka Utama.

Amini, Yys Semai Jiwa. 2008. Bullying: Mengatasi Kekerasan Di Sekolah Dan Lingkungan Sekitar Anak. Grasindo.

Angraeny, Nety and A. Octamaya Tenri Awaru. 2018. “Upaya Guru Sosiologi Dalam Mengatasi Hambatan Penerapan Model-Model Pembelajaran Di Sma Negeri Kabupaten Polewali Mandar.” JURNAL SOSIALISASI 74–78.

Awaru, A. Octamaya Tenri. 2017. “Membangun Karakter Bangsa Melalui Pendidikan Berbasis Multikultural Di Sekolah.” Pp. 221–30 in Prosiding Seminar Nasional Himpunan Sarjana Ilmu-ilmu Sosial. Vol. 2.

Chandrawati, Sri Rahayu. 2010. “Pemamfaatan E-Learning Dalam Pembelajaran.” Jurnal Cakrawala Kependidikan 8(2):218616.

Ismayanti, Nunung. 2012. “Pemanfaatan Media Internet Sebagai Sumber Belajar Pada Mahasiswa Komunikasi Islam Program Pascasarjana IAIN Sumatera Utara.”

Latip, Abdul. 2020. “PERAN LITERASI TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI PADA PEMBELAJARAN JARAK JAUH DI MASA PANDEMI COVID-19.” EduTeach: Jurnal

Edukasi Dan Teknologi 9 9 Pembelajaran 1(2):108–16.

Loebis, A. R. 2000. Panduan Praktis Bagi Orang Tua: Mendampingi Remaja Meraih Sukses. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Muhith, Abdul and Sandu Siyoto. 2016. Pendidikan Keperawatan Gerontik. Penerbit Andi.

MZ, Ahmad Busthomy and Abdulloh Hamid. 2020. “KESIAPAN BELAJAR PESERTA DIDIK TERHADAP HASIL PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM (PAI) BERBASIS DARING SELAMA PANDEMI COVID-19 DI SMK ANTARTIKA 2 SIDOARJO.”

Nurdyasnyah, Nurdyansyah and Widodo Andiek. 2015. “Inovasi Teknologi Pembelajaran.”

Purwanto, Agus, Rudy Pramono, Masduki Asbari, Choi Chi Hyun, Laksmi Mayesti Wijayanti, and Ratna Setyowati Putri. 2020. “Studi Eksploratif Dampak Pandemi COVID- 19 Terhadap Proses Pembelajaran Online Di Sekolah Dasar.” EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling 2(1):1–12.

Rokhani, Cicilia Tri Suci. 2020. “Pengaruh Work From Home (WFH) Terhadap Kinerja Guru SD Negeri Dengkek 01 Pati Selama Masa Pandemi Covid-19.” EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling 2(1):424– 37.

Roqib, Moh. 2009. Ilmu Pendidikan Islam; Pengembangan Pendidikan Integratif Di Sekolah, Keluarga Dan Masyarakat. LKIS Pelangi Aksara.

Rusyana, Ayi Yunus, Dedi Supriyadi, Ali Khosim, and Fahmi Hasan Nugroho. 2020. “Fatwa Penyelenggaraan Ibadah Di Saat Pandemi Covid-19 Di Indonesia Dan Mesir.” Digital Library UIN Sunan Gunung Djati.

Siregar, Abdul Hakim. 2017. Membela Guru Pada Masa Tiga Mendikbud: Dari Mohammad Nuh, Anies Baswedan Hingga Muhadjir Effendy: Sebuah Pengalaman Guru Yang Konfrontatif Dan Emosional. Deepublish.

Winanti, Poppy S., Paska B. Darmawan, and Treviliana E. Putri. n.d. “BAB 2 Komparasi Kebijakan Negara: Menakar Kesiapan Dan Kesigapan Menangani COVID-19.

Downloads

Published

02-09-2021

How to Cite

Mualimah, A. ., Nasrulloh, M. E. ., & Ayunda, L. M. . (2021). PROBLEMATIKA PESERTA DIDIK MTs.NU NGANTANG DALAM IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN JARAK JAUH . Jurnal Tinta: Jurnal Ilmu Keguruan Dan Pendidikan, 3(1). https://doi.org/10.35897/jurnaltinta.v3i1.599