UPAYA MENINGKATKAN KEPERCAYAAN DIRI PESERTA DIDIK MELALUI METODE ROUND ROBIN CARD PADA MATA PELAJARAN PPKN KELAS X-1 SMA NEGERI 1 PONOROGO

Authors

  • Muzakkiyah Darojat Universitas Negeri Surabaya
  • Oksiana Jatiningsih Universitas Negeri Surabaya
  • Edy Purnomo Universitas Negeri Surabaya

Keywords:

self confidence, round robin card, citizenship subject

Abstract

This study aims to increase the self-confidence of students at SMAN 1 Ponorogo by using round robin card and active learning methods. The research method used is a quantitative descriptive method. The research subjects totaled 36 students consisting of 15 male students and 21 female students. Data collection techniques used include observation and documentation in the form of descriptive field notes. The instruments in this study included asking questions, giving opinions during discussions, and conveying ideas in public. Data analysis techniques were carried out using quantitative and qualitative data analysis. The results showed that there was an increase in students' self-confidence from pre-cycle to cycle I by 36.1%. The increase in student self-confidence also occurred in cycle I to cycle II of 27.8%. In this study the round robin card learning method can increase students' self-confidence by 63.9%. The round robin card method with active learning by utilizing video media needs to be done so that students can be more confident in the learning process. The use of media in the form of video or power point can facilitate students in finding an overview of the material to be delivered.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. et al. (2015). Penelitian Tindakan Kelas (edisi Revisi). Jakarta: Bumi Aksara.

Fatimah, E. (2006). Psikologi Perkembangan: Perkembangan Peserta Didik. Bandung: Pustaka Setia.

Gatz, J., & Kelly, A. M. (2017). Afterschool School Triathlon Training for 11-to 14-year Old Girls: Influences on Academic Motivation and Achievement. Health Education Journal, v77, n2, p. 156-168, Mar 2018.

Ghufron, M.N. & Risnawita, R.S. (2014). Teori-teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Laksana, H. (2017). Menjadi Pribadi Memikat, Berpengaruh, dan Percaya Diri di Segala Situasi. Yogyakarta: Araska.

Lukaningsih, Z. L. (2010). Pengembangan Kepribadian. Yogyakarta: Mulia Medika.

Mastur, Sugiharto, & Sukiman (2012). Konseling Kelompok Dengan Teknik Restrukturisasi Kognitif Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa, Jurnal Bimbingan Konseling, 1 (2) (2012), p. 74-80.

McTaggart, R. (1995). Action Research: a Short Modern History. Victoria: Deakin University Press.

Nurhayati, E. (2011). Psikologi Pendidikan Inovatif. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Pranoto, Hadi. (2016). Upaya Meningkatkan Percaya Diri Siswa Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Di SMA Negeri 1 Sungkai Utara Lampung Utara. Jurnal Lentera Pendidikan LPPM UM METRO, Vol. 1. No. 1, Juni 2016, p. 100-111.

Prihamdani, D., Haerudin, & Apriselya, N. (2021). Hubungan Kepercayaan Diri dengan Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris Siswa Sekolah Dasar. Konferensi Nasional Penelitian dan Pengabdian (KNPP) Ke-1, Karawang, 25 Februari 2021, Universitas Buana Perjuangan Karawang.

Ramadhani, T., N., & Putrianti, F., G. (2014). Hubungan antara Kepercayaan Diri dengan Citra Diri pada Remaja Akhir, Jurnal Spirits, 4(2), Mei 2014, p. 22-32.

Sanjaya, W. (2011). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Kencana.

Santrock, John W. (2003). Perkembangan Remaja. Edisi Keenam (Terjemahan). Jakarta: Erlangga.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suhardita, K. (2011). Efektivitas Penggunaan Teknik Permainan dalam Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa (Penelitian Quasi Eksperimen pada Sekolah Menengah Atas Laboratorium (Percontohan) UPI Bandung Tahun Ajaran 2010/2011), ABMAS: Media Komunikasi dan Informasi Pengabdian Kepada Masyarakat, Edisi Khusus No.1, Agustus 2011.

Yuniar, E. D., & Ramlah. (2021). Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa dalam Pembelajaran Matematika di SMP Negeri 2 Teluk Jambe Barat. Jurnal Maju, 8(1), p. 420-424.

Downloads

Published

20-09-2023

How to Cite

Darojat, M., Oksiana Jatiningsih, & Edy Purnomo. (2023). UPAYA MENINGKATKAN KEPERCAYAAN DIRI PESERTA DIDIK MELALUI METODE ROUND ROBIN CARD PADA MATA PELAJARAN PPKN KELAS X-1 SMA NEGERI 1 PONOROGO. Jurnal Tinta: Jurnal Ilmu Keguruan Dan Pendidikan, 5(2), 92–103. Retrieved from https://ejournal.alqolam.ac.id/index.php/jurnaltinta/article/view/1048