MENINGKATKAN PARTISIPASI BELAJAR PESERTA DIDIK MELALUI METODE PERMAINAN PESAN BERANTAI PADA MATA PELAJARAN PPKN KELAS X-4 SMAN 1 PONOROGO

Authors

  • Lutfiana Arriza Novianti Universitas Negeri Surabaya
  • Oksiana Jatiningsih Universitas Negeri Surabaya
  • Edy Purnomo Universitas Negeri Surabaya

Keywords:

learners, learning participation, chain message, PPKn

Abstract

This study aims to increase student learning participation through the chain message game method in PPKn class X-4 SMAN 1 Ponorogo subjects. This Classroom Action Research uses a chain message game learning method. The population in this study was 36 students of grade X-4 SMA Negeri 1 Ponorogo. The results showed an increase in student participation through the chain message game method in PPKn class X-4 subjects of SMA Negeri 1 Ponorogo in the first cycle of the cooperation indicator by 83.3%, the indicator of answering questions by 33.3% and the indicator of expressing opinions by 27.8% While in the second cycle the indicator of cooperation by 100%, the indicator of answering questions by 69%, and the indicator of expressing opinions by 61.1%. Cycle I and cycle II in the indicators of cooperation increased by 16.7%, answered questions increased by 35.7%, and expressed opinions by 33.3%. These results show that the learning method of chain message games is able to increase student learning participation. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anam, M. S., & Sayono, J. (2022). Pengembangan Media Kuis Interaktif Berbasis Wondershare Quiz Creator di MA Ma’arif 7 Sunan Drajat Kabupaten Lamongan. Jurnal Kewarganegaraan, 6(4), 7417–7427.

Arikunto, S. (2002). Metodologi Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Dewi, T. L., et al. (2017). Penggunaan Media Permainan Ular Tangga Pada Pembelajaran Pips Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pembagian Wilayah Waktu Di Indonesia. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 2091–2100.

Hikmatuzzohrah, S., et al. (2022). Penerapan Permainan Pesan Berantai untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Anak Kelompok B di RA Hidayatul Ikhsan NW Tebaban. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3), 1058–1065. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3.672.

Hudawidayanti, I. M. (2012). Penggunaan Metode Permainan Pesan Berantai Terhadap Penguasaan Kosa Kata Bahasa Mandarin Siswa Kelas X-2 SMA Giki 2 Surabaya Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Bahasa Mandarin, 1(2), 1–7.

Imam. (2014). Meningkatkan Kemampuan Menyimak Siswa Kelas I Melalui Teknik Permainan Pesan Berantai Pada Pembalajaran Bahasa Indonesia. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 3(2), 111–118. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v3i2.62.

Kemmis, S., & McTaggart, R. (1988). The Action Research Planner. Victoria: Deakin University Press.

Mariatun, B. (2020). Penerapan Metode Permainan Menggunakan Media Kartu IPA dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa Tentang Materi Perkembangan Tumbuhan dan Hewan. Social, Humanities, and Education Studies (SHEs): Conference Series, 3(3), 10–27.

Nurhasnah, & Maiwinda, G. (2017). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Bermain Jawaban Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Pendidikan, 1(20).

Nurjannah, A., et al. (2023). Peningkatan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV Melalui Metode Permainan Bisik Berantai. Journal of Classroom Action Research, 5(2), 315–320.

Nurlaili, L., Utami, I. S., & Hendri, H. (2022). International Webinar Cultural Diversity Indonesian and Philippine. Riwayat: Educational Journal of History and Humanities, 5(2), 394–398. https://doi.org/10.24815/jr.v5i2.27403.

Pranoto, H. (2016). Upaya Meningkatkan Percaya Diri Siswa Melalui Layanan Bimbingan Kelompok di SMA Negeri 1 Sungkai Utara Lampung Utara. Jurnal Lentera Pendidikan LPPM UM METRO, 1(1), 100–111.

Setiawati, T., et al. (2019). Pengembangan Media Permainan Papan pada Pembelajaran Ips untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Pedadiktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 163–174. Retrieved from http://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/index.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, N. S. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sulfasyah, Syakur, A., & Amaliah, N. (2019). Pengaruh Penggunaan Metode Permainan Pesan Berantai Terhadap Keterampilan Menyimak Murid dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia pada Murid Kelas IV SD. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 4(2), 754–762. Retrieved from https://journal.unismuh.ac.id/index.php/jkpd/article/view/2374.

Widyanti, H., Romlah, E. N., Akhyadi, A. S., & Jumiatin, D. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berbicara Melalui Permainan Pesan Berantai Pada Anak Usia Dini Di Tk Rian Kumarajaya. JURNAL CERIA, 2(3), 92–104. https://doi.org/10.22460/ceria.v2i3.p92-104.

Downloads

Published

20-09-2023

How to Cite

Novianti, L. A., Oksiana Jatiningsih, & Edy Purnomo. (2023). MENINGKATKAN PARTISIPASI BELAJAR PESERTA DIDIK MELALUI METODE PERMAINAN PESAN BERANTAI PADA MATA PELAJARAN PPKN KELAS X-4 SMAN 1 PONOROGO. Jurnal Tinta: Jurnal Ilmu Keguruan Dan Pendidikan, 5(2), 159–166. Retrieved from https://ejournal.alqolam.ac.id/index.php/jurnaltinta/article/view/1064