RELEVANSI QIYAS DALAM STRUKTUR HUKUM ISLAM

المؤلفون

  • Ahmad Fauzi IAI Al-Qolam Malang

الكلمات المفتاحية:

Qiyas, Structure of Islamic Law, Development of Law

الملخص

Al-Qur'an, Hadith, Ijma, and Qiyas are the four main texts of Islamic law accepted by the scholars. On the other hand, Islamic law that is often cited by religious figures other than those listed above is istihsan, maslahah mursalah, istishab, "uruf, madzhab as-Shahabi, and syar'u man qablana. The existence and blasphemy of qiyas as a first step in establishing law still raises several problems and heated debates in the short term. Not all of the Qur'an, Sunnah, or Ijma' acknowledge the status of qiys as a valid legal proposition. The author tries his best in this case to describe a little about the views of the Syafi'iyyah jumhur ulama' towards the position of qiyas as one of the methods of establishing law in Islam. Therefore, without exception, those who use common sense in Islamic law will also be able to grow the spirit of Islam itself. Apart from using the available databases of books and nomenclature of Islamic law, this method of library research also using descriptive analysis.Based on the analysis, it was found that the level of relevance of qiyas as a method has been h has increased significantly since this writing was written, especially considering the region and spread of Islam which is basically cross-country, cross-national and cross-cultural. Qiyas remains a necessity for Muslims, which shows that not everyone is capable of doing istinbaht or drawing conclusions about Islamic law.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Deden Hidayat Universitas Mathla’ul Anwar Banten Email : balyadeden@gmail.com, Relevansi Ijma’ Dan Qiyas Dalam Struktur Hukum Islam Dan Struktur Hukum Positif Di Indonesia, Volume 16 Nomor 1, Halaman 67-81, Mei 2019 Istinbath : Jurnal Hukum ISSN : Print 1829-8117 – Online 2527-3973.

Edy Muslimin Institut Islam Mamba’ul Ulum Surakarta, Qiyas Sebagai Sumber Hukum Islam, Mamba’ul ‘Ulum, Vol. 15, No. 2, Oktober 2019: 242-250

Dr. Muhammad Roy Purwanto, Pemikiran Imam al-Syafi’i dalam Kitab al-Risalah tentang Qiyas dan Perkembangannya dalam Ushul Fiqh,Penerbit Universitas Islam Indonesia, Cetakan I Juni 2017 M / Ramadhan 1438 H,Prambanan, 20 Maret 2017.

Kata “qiyas” adalah bentuk masdar dari q-y-s yang berarti mengukur. Sedangkan pendapat lain mengatakan bahwa asal kata “qiyas” adalah q-w-s. Kedua pendapat ini sama kuatnya, karena dalam bahasa Arab keduanya mempunyai arti yang sama dan sama-sama digunakan. Orang Arab mengatakan qis al-rumh atau qas al-rumh, keduanya berarti ukurlah tombak. Baca al-Zamakhsyari, Asas al-Balâghah (Kairo: Dâr al-Kutub al-Mishriyyah, 1923), bab q-w-s; Hans Wehr, A Dictionary of Modern Written Arabic (London and Beirut: Macdonald & Evans LTD and Brairie Du Liban, tt), 804-5; Adib Bisri dan Munawwir A. Fatah, Kamus alBisyri: Indonesia-Arab dan Arab-Indonesia (Surabaya: Pustaka Progressif, 1999),621.

Al-Syâfi’i merupakan orang pertama yang merumuskan kerangkan teoritis dan metodologis qiyas sebagai salah satu cara istinbat hukum. Berdasarkan kenyataan ini, maka definisi qiyas dijabarkan mulai dari al-Syâfi’i. Muhammad Abû Zahrah, al-Syâfi’i: Hayâtuhû wa Atsaruhû wa Arâ’uhû wa Fiqhuhû (Mesir: Dâr al-Fikr al-Arabi, 1948), 280

Abû al-Husein al-Bashri, Kitâb al-Mu’tamad fi Ushûl al-Fiqh juz, 2. (Damaskus: al-Ma’had al’Ilm al-Faransi, 1965), 1031-2.

Wahbah Zuhaili, Ushul al-Fiqh al-Islami, Beirut: Dar al-Fikr, 1986, hlm. 601

Sayf al-Dîn Al-Amidi, al-Ihkâm, juz 3, 266; Muhammad bin Ali al-Syawkâni, Irsyâd al-Fuhûl (Mesir: Mathba’ah Shabîh, 1349 H), 174; Abû Hâmid al-Ghazâli, alMustashfâ, juz. 2, 54.

Abû Bakr al-Jashshâsh, Kitab Ushûl al-Fiqh (Kairo: Dâr Kutub al-Mishriyyah, tt) bab qiyas.

Wahbah al-Zuhayli, Ushûl al-Fiqh, juz. 1, 603; Ibn Amîr al-Hajj, al-Taqrîr wa alTahbîr: ‘ala Tahrîr Ibn al-Humâm fi ‘Ilm al-Ushûl: al-Jâmi’ bayn Ishthilâhay al-Hanafiyyah wa al-Syâfi’iyyah juz, 3. (Kairo: al-Mathba’ah al-Amîriyyah, 1316 H), 119.

Fitra Rizal Institut Agama Islam Sunan Giri Ponorogo, Penerapan ‘Urf Sebagai Metode Dan Sumber Hukum Ekonomi Islam, Al-Manhaj: Jurnal Hukum dan Pranata Sosial Islam Vol. 1 (2), 2019, 155-176 P-ISSN : 2686-1607 E-ISSN : 2686-4819

Ulfa Ramadhani Nasution UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Menerima Pernikahan Sesama Jenis Dalam Islam Telaah Pemikiran Jahangir dan Abdullatif, Al-Aḥwāl, Vol. 13, No. 2, Tahun 2020 M/1441 H.

Agus Mahfudin, Universitas Pesantren Tinggi Darul ‘Ulum Jombang-Indonesia, Metodologi Istinbath Hukum Lembaga Bahtsul Masail Nahdlatul Ulama, Jurnal Hukum Keluarga Islam Volume 6, Nomor 1, April 2021; ISSN: 2541-1489 (cetak)/2541-1497 (online); 1-17

Ahmad Zahro, Tradisi Intelektual NU: Lajnah Bahtsul Masai'il 1926-1999, 118

Abdul Aziz Masyhuri, Masalah Keagamaan Nahdlatul Ulama, (Jakarta: Qultum Media, 2004), 90

Ahmad Muhtadi Anshor, Bath Al-Masail Nahdlatul Ulama: Melacak Dinamika Pemikiran Mahzab Kaum Tradisionalis, 84-89.

Mahsun, Mazhab NU Mazhab Kritis, (Depok: Nadi Pustaka, 2015),121

M. Imdadun Rahmat, Kritik Nalar Fikih NU: Transformasi Paradigma Bahsul Masail (Jakarta: LAKPESDAM, 2002), 121

Noorhidayah, Aplikasi Fatwa Melalui Metode Ijtihad Lembaga Baḣṡ Al-Masâ`Il Nahdlatul Ulama, Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta Email: hidayahnoor777@gmail.com

Ahmad Mukhlishin, Aan Suhendri, Muhammad Dimyati, Metode Penetapan Hukum Dalam Berfatwa. Al istinbath, Jurnal Hukium Islam, p ISSN 2548-3374, e ISSN 2548-3382 Sinta 2

Ali Mutakin, Teori Maqâshid Al Syarî’ah Dan Hubungannya Dengan Metode Istinbath Hukum, Teori Maqashid Al Syariah dan Hubungannya dengan Metode Istinbath Hukum Kanun Jurnal Ilmu Hukum Ali Mutakin Vol. 19, No. 3, (Agustus, 2017), pp. 547-570.

Sukron Ma'mun, Ilhaqdalam Bahtsul Masa'il Nu; Antara Ijtihad Dan Ikhtiyat, Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN) Salatiga sukron_jgj@yahoo.co.id, 'ol. 28 No. 1 (lanuari-April) 2011

Hardi Putra Wirman, Problematika Pendekatan Analogi (Qiyās) Dalam Penetapan Hukum Islam, Stain Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi Jl. Paninjauan Garegeh Koto Selayan Bukittinggi Sumatera Barat Email: hardi_81@yahoo.co.id, Jurnal Ilmu Syari’ah dan Hukum, Vol. 47, No. 1, Juni 2013

Muhammad Roy Purwanto, Nalar Qur’ani Al-Syafi’i Dalam Pembentukan Metodologi Hukum: Telaah Terhadap Konsep Qiyas, A n - N u r : J u r n a l S t u d i I s l a m . V o l . 1 , N o . 1 , S e p t e m b e r 200 4

التنزيلات

منشور

2022-11-23

كيفية الاقتباس

Ahmad Fauzi. (2022). RELEVANSI QIYAS DALAM STRUKTUR HUKUM ISLAM. MAQASHID Jurnal Hukum Islam, 5(2), 37–46. استرجع في من https://ejournal.alqolam.ac.id/index.php/maqashid/article/view/947

إصدار

القسم

Articles

الأعمال الأكثر قراءة لنفس المؤلف/المؤلفين